Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Realisztikus jövőábrázolás - Az ember gyermeke

2011.12.19

l_206634_1fa613fe.jpg

 Az ember gyermeke

Children Of Men

színes, magyarul beszélő, angol-amerikai sci-fi, 105 perc, 2006  http://media.port.hu/page_elements/nmhh_akk/16_age_icon.png
Dolby Digital

rendező: Alfonso Cuarón
író: P.D. James
forgatókönyvíró: Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata
zeneszerző: John Tavener
operatőr: Emmanuel Lubezki
producer: Marc Abraham, Eric Newman, Hilary Shor, Iain Smith, Tony Smith
vágó: Alex Rodríguez

szereplő(k):
Clive Owen (Theodore Faron)
Julianne Moore (Julian)
Michael Caine (Jasper)
Chiwetel Ejiofor (Luke)
Claire-Hope Ashitey (Kee)
Oana Pellea (Marichka)
Charlie Hunnam (Patric)

IMDb 8.0

PORT.hu 7.4

Rotten Tomatoes 93% | 81%

Kritikus Tömeg 3.91

Androméda SFP 83%

clive_owen_in_children_of_men_wallpaper.jpg

 

 

Leírás:

 

A Föld, 2027. A jövőt illető remények egyre sorvadnak. Csaknem 19 év telt el az utolsó csecsemő megszületése óta. Míg a legtöbben elfogadják az elkerülhetetlent és szeparatizmusba, törvényenkívüliségbe és nihilizmusba süllyednek, mások tovább harcolnak a bolygó egyesítéséért és az egyre csökkenő populáció jogaiért. Nagy-Britannia az egyetlen ország, mely militarista-imperialista politikájának köszönhetően túléli az egyre fokozódó belső harcokat, viszont elképesztő mennyiségű illegális menekült köt ki a partjainál. Ám a totalitárius állam internálótáborokba tereli és deportálja őket. Theot ez vajmi kevéssé érdekli, teljesen átadja magát a zsibbadt passzivitásnak. Az egykori aktivistából lett bürokrata megkeményítette szívét saját fájdalmas múltjával és az értelmetlen jövő realitásaival szemben. Mindennek azonban hirtelen vége szakad, amikor Theot ismeretlenek egy furgon hátuljába tuszkolják, és Julian elé viszik. Julian egykor Theo társa volt szerelemben és háborúban, ma pedig a megmaradt menekültek jogaiért küzdő titkos szervezet vezetője. Most egy szívességet kér Theotól: úti okmányokat kell szereznie egy fiatal nőnek, Kee-nek, akit épségben ki kell juttatni az országból. Theot meggyőzi az 5000 fontos jutalom, és Julian embereinek maroknyi csapatával és Kee-vel nekivág a veszélyes útnak az ellenőrzőpontokon át, a part felé. Ám amikor terroristák támadják meg őket, hamarosan kiderül, hogy Kee nem csupán egyszerű menekült, hanem 8 hónapos terhesként ő az a csoda, amire az egész bolygó vár.

 

children-of-men-poster_94677-1280x1024.jpg

 

 

Elemzés:

 

A túlnépesedés gyakran foglalkoztatja a sci-fi írók fantáziáját, míg a másik véglet, az emberiség kihalása kevésbé népszerű téma. Az ember gyermeke alapjául szolgáló hasonló című regényt is egy krimiből átigazolt szerzőnő, Phyllis Dorothy James írta a kilencvenes évek elején. A közeli jövőben játszódó történet alapvetése éppen az egyszerűségében sokkoló: tegyük fel, hogy többé nem születik gyermek a Földön.

Persze sci-fi szerzőtől is láttunk már hasonlót, Brian W. Aldiss több mint negyven évvel ezelőtt megírta a Szürkeszakállt, amelyben az emberiség meddősége egy atomkatasztrófa utóhatása. James és a könyvéből készült forgatókönyv nem akarja megmagyarázni a hátborzongató jelenséget, így a néző a kérlelhetetlen tények mellé nem kap kapaszkodót: 2027-et írunk, és mivel utoljára 2008-ban született gyerek, az ember átlagéletkora minden egyes pillanattal nő.

 

children_of_men_movie-207680.jpg

London calling

2008. Ijesztően közeli szám, elvégre hamarosan már 2007-et írunk. A szkript érezhetően arra törekszik, hogy a szereplők mellett a nézőben is ott motoszkáljon a kényelmetlen érzés: valahogy közünk van ahhoz, hogy kihalunk. Ezt sikerül elérnie, és a film ügyesen operál más kellemetlen áthallásokkal is. A környezetszennyezés és Abu Ghraib éppúgy eszünkbe juthat, mint a tavalyi londoni robbantások - ez utóbbi nagyobb eséllyel, mert a cselekmény Nagy-Britanniában játszódik.

 A sztori szerint a szigetország úszta meg legkönnyebben azt a háborúhullámot, ami a kihalófélben levő emberiség keserűségéből és reménytelenségéből fakad. Kontinensek pusztulnak ki, de Angliában megmarad a rend, vagy legalábbis valamiféle látszatdemokrácia, ami nem tűri meg az ezrével érkező bevándorló menekülteket. A "menyókat" táborokba gyűjtik - hogy ott mi történik velük, nem tisztázza megnyugtatóan a film.
 

dtop2_2_1280x1024-1.jpg

Terror haza

A történet főhősét, Theót (Clive Owen) eleinte hidegen hagyják a rendszer visszásságai, aztán egy nap elrabolja a Halak nevű humanitárius terrorszervezet, amit Theo exneje (Julianne Moore) irányít, és volt kedvese segítségét kéri. A terroristák egy menekült lányt akarnak eljuttatni a brit birodalmon kívül álló, titokzatos Humán Projekt szervezethez. Hogy a tét mekkora, csak akkor derül ki, amikor Theo rádöbben, hogy a lány terhes - tizenkilenc év után egyedüliként a bolygón. Aki pedig egy embert, az az egész világot, ugye.

Hamarosan kiderül, hogy a Halak valójában Cápák, és versenyfutás kezdődik a legfiatalabb ember megmentéséért, aki egyébként színesbőrű anyában fogant. A fekete madonna kálváriájában vezéráldozatok gondoskodnak arról, hogy a film végére úgy érezzük, bármi megtörténhet.
Snittek a frontról

Hogy ez a depressziós rémlátomás élet-, sőt, földszagú lett, az a remek színészek mellett (a főszereplőkön kívül Michael Caine, az erdei hippiremete érdemel említést) a látványtervezőnek és az operatőrnek köszönhető. Az ismerős, de szmoggal és hulladékkal borított London 2027-es kiadása hitelesnek tűnik, és hiába váltották fel az emeletes buszok oldalán a plakátokat a digitális reklámok, érezzük, hogy ebben a társadalomban semmi nem működik jól (ebbe akár az is belefér, hogy egy autós menekülés előtt be kell tolni a kocsit).

michael_caine_in_children_of_men_wallpaper_3_800.jpg

A jövőbeli életképeknél csak az nyomasztóbb, amikor a kézikamera több perc hosszúságú, vágás nélküli snittekben követi az akciójeleneteket. Ezek a haditudósításokra emlékeztető felvételek a film legerősebb és legbriliánsabb jelenetei, és szinte teljesen elfeledtetik a forgatókönyv gyengeségeit. A szkript ugyanis sokszor gyatrán dolgozza fel a jó alaptémát: a színészek suta dialógusokkal küzdenek, a szimbolika pedig helyenként bosszantóan olcsó. Például, a menekült lány ártatlan tehénkék között térdepel, amikor a néző tudomást szerez a terhességéről, a Humán Projekt mentőhajóját pedig Holnapnak hívják (de legalább nem Reménységnek). A rendező, Alfonso Cuarón (Szép remények, Harry Potter és az azkabani fogoly) dolga lett volna, hogy az amúgy jól kézben tartott cselekményből kiirtsa ezeket a borzalmakat.

Ezzel együtt az utóbbi évek egyik legjobb sci-fije Az ember gyermeke. Nem az űrhajós-robotos iskolát követi, hanem egy sokkal mocskosabbat: itt egy szülésznő erkölcsileg egyetlen elfogadható választása, hogy terrorista lesz. A sokkból a nézőt olykor kizökkentő bugyutaságok ellenére Cuarón filmje hosszan és mélyen elgondolkodtat - és ennek a műfajnak nincs ennél fontosabb célja.
 

 

Stöckert Gábor, INDEX

 children-of-men-08.jpg

 kinopoisk_ru-children-of-men-1444443.jpg

 children_of_men_ver31.jpg