Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Egy ember a magányban - Hold

2011.12.20

 moon-movie-poster.jpg

 

Hold

Moon

színes, magyarul beszélő, angol sci-fi, 97 perc, 2009  (12)
Dolby Digital

rendező: Duncan Jones
forgatókönyvíró: Duncan Jones, Nathan Parker
zeneszerző: Clint Mansell
operatőr: Gary Shaw
producer: Stuart Fenegan, Trudie Styler
vágó: Nicolas Gaster

szereplő(k):
Sam Rockwell (Sam Bell)
Dominique McElligott (Tess Bell)
Kaya Scodelario (Eve Bell)
Kevin Spacey (Gerty hangja)
Matt Berry (Overmeyers)
Robin Chalk (Sam)
Benedict Wong (Thompson)

IMDb 8.0

PORT.hu 8.5

Rotten Tomatoes 89% | 85%

Kritikus Tömeg 4.07

Androméda SFP 90%

moon_aus_4.jpg

 

 

Leírás:

 

Sam Bell asztronauta egyedül dolgozik a Holdon, számítógépe GERTY segítségével küldi az itt kitermelt erőforrást a Földre, ezáltal megmentve bolygónk összeomlott energiagazdálkodását. A Holdon eltöltött hároméves megbízásának végéhez közeledvén saját magával kerül összeütközésbe.

 

moon01.jpg

 

Elemzés:

A Föld energiaellátása nem okoz gondot, amióta egy nemzetközi vállalat a Holdon kitermelt hélium3-al képes kielégíteni bolygónk energiaigényének több mint két harmadát. A holdfelszínt mezőgazdasági munkagépekhez hasonló héliumkombájnok róják, a "betakarítás" szinte automatizált, a bázison csupán az egy személyes legénység, Sam, és az ő munkáját segítő, testi-lelki épségét vigyázó robot felügyeli a termelési folyamatot.

Keret
Sam Bell (Sam Rockwell) szerződése három évre szól, ezt az időt egyedül tölti a Holdon emlékeivel és egyre gyakoribb vízióival Gerty, a Kevin Spacey hangján beszélő robot társaságában. A kapcsolatot a külvilággal az élő összeköttetés megszűnése óta kizárólag a feleségével váltott ritka videó üzenetek jelentik. Sam a múltból él és mint a megváltást várja a szolgálati idő végét, hogy átadhassa magát a megérdemelt szebb jövőnek. Két héttel a hazatérés előtt azonban az egyre szórakozottabb Sam-et baleset éri. Amikor magához tér, nincs egyedül: egy másik, frissebb, fittebb Sam Bell is tartózkodik a bázison.

Azonosulás
A két Sam egy ideig gyanakodva méregeti egymást, mintha nem bíznának saját érzékszerveikben, kételkednének a másik valódiságában, innen pedig már csak egy lépés a saját valódiságukba vetett ösztönös hit megingása. Vitatkoznak, verekednek, intim és mégis közös emlékeket idéznek fel, együtt kutatják az igazságot, keresik a kiutat, a technika csodáinak köszönhetően még pingpongoznak is. Gerty nem sokat segít nekik az elsőbbség megállapításában, mindkettejükről ugyanúgy gondoskodik, amikor azt mondja 'you are Sam Bell' egyszerre beszél egyes- és többes szám második személyben. Saját egyszeriségük illúziójának szertefoszlása gyors lefolyású egzisztenciális válságot idéz elő, amit egy egészen egyszerű fogásnak köszönhetően a néző is könnyen át tudja érezni. Egy ideig ugyanis azt hisszük, hogy egyetlen hősünk történetének folytatását látjuk, miközben már egy új Sam-et követünk, kettejük találkozása ezért a nézői elmében is konfliktust okoz, újra kell gondolnia az eddig látottakat. Evvel a gesztussal, a kétszer értelmezendő cselekményrészlet beiktatásával az alkotók megakadályozzák, hogy a néző a két Sam közül "főhőst" válasszon magának, annak ellenére, hogy a két szereplő nem egészen azonos. A kettejük közötti különbség alapja az átélt, illetve át nem élt majd' három év a Holdon, amit a film elején csupán egy nehéz életszakaszként értelmezünk, és ami a történet során jelentősen átértékelődik.

 

2009_moon_0181.jpg



Makett
Világokat teremteni az emberiség közös hobbija, bizonyíték erre a minket körbevevő rengeteg műalkotás, játékvasút és mindenféle játékokkal felszerelt terrárium. Könnyen elhisszük, hogy a hörcsög tulajdonképpen jól szórakozik, vagy azzal nyugtatjuk meg magunkat, hogy ostoba állat, úgysem fogja fel a különbséget. Ahogy a régi Sam felépíti modellvárosát, a produkció elkészíti a holdfelszín modelljét, úgy rendezik be a filmbéli földi gonoszok Sam, illetve Samek kis világát is. Ők pedig egy hiba folytán egymásba botlanak, kíváncsiak lesznek, és egyre többet fognak fel a különbségből, miközben elveszítik azt is, amit valaha a magukénak hittek.

Érzelmek
A legnagyobb nehézséget a film elején még egyedül lévő Samnek az állandó kapcsolathiány okozza, amelyet csak időnként enyhítenek a feleségétől érkező videó üzenetek. Ezeken kívül csak Gerty jelenléte csillapíthatja a magányt. A robot felismeri a szomorúságot, a kétségbeesést, az ingerültséget és korlátozott eszközkészletének felhasználásával nagyjából megfelelően reagál. Mennyezetről lógó doboz-testén kis érzelemkijelző található, ezen tükrözi mosolygó, lebiggyesztett szájú, síró stb. fejecskékkel az éppen érzékelt lelki állapotot, különálló fogórendszerét időnként a bánatos Sam vállára helyezi. A másik Sam megjelenése persze, amellett, hogy egzisztenciális válságot idéz elő, érzelmi fronton is megváltoztatja a helyzetet, miután a
rivalizálás lecseng, testvéri szövetség alakul ki kettejük között, a viszony kialakulása eltereli a figyelmet az azonosságról.

Hanyatlás
A filmidő előrehaladtával rövidülnek a kezdetben hosszúnak érzett napok, Sameknek rendezniük kell a soraikat, mielőtt megérkezik a földi problémaelhárító egység. A történet végének közeledtét egyszerre jelzi egy monitor, ami a "mentő alakulat" érkezéséig hátralévő órákat mutatja, és a régi Sam egyre erősödő testi hanyatlása. Lassan összeáll a kép - a nézőnek jóval előbb, mint a főhősöknek - már csak a drámai megoldás hiányzik. Azt viszont már sajnos erőltetni kell, illetve kell, vagy nem kell, de csak így sikerül. A cselekmény esetlegessé válik, a döntések nem szükségszerűek, megtörik a történet íve. Már nem létfilozófiai, hanem pusztán emberjogi a kérdésfelvetés, ráadásul a végső tanulság is elhangzik, és akkor örülni kezdünk, hogy ez csak egy teremtett valóság, és nem kell azonnal visszavonnunk a hős(ök) iránti szimpátiát. A felszínesedés mellett következetlenség a végjáték legnagyobb hibája, az pedig semmilyen műfajnál nem tartozik az értékelendő vonások közé, főleg a sci-finél nem, ahol a létrehozott makett-világ a valóság helyett sokkal bizonytalanabb alapra, egy gondolatkísérletre épül. Az ilyen szerkezeteknek betonkeverője a logika, maltere a következetesség. Szerencsére annyiban biztosan sántít a hasonlat, hogy egy valós épülettel ellentétben a sci-fi-világ akkor sem dől a néző fejére, ha kispórolnak belőle fontos ö
sszetevőket.

Kinek ajánljuk?
- Aki az összecsapott végjáték után is képes egy összességében jó film miatt rosszat álmodni.
- Akit lázba hoz a tény, hogy a rendező David Bowie gyermeke.
- Aki értékeli az "egy színész, két szerepben, egy vásznon" típusú technikai bravúrokat.

Kinek nem?
- Aki részleteiben nem, csak egészében hajlandó megítélni egy filmet és a hatásvadász zene nagyon el tudja venni a kedvét
- Akinek ott a polcon a "Tarkovszkij összes" és nem adja alább.
- Aki szerint űrlény márpedig minden sci-fibe kell.

 

 

bovi, PORT.hu

 

moon_white.png

 

moon-movie-posters.jpg

 sam_rockwell_moon_b.png