Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Ridley Scott körül forog a világ

2012.05.18

Ridley Scott olyan, mint egy megállíthatatlan gép.

Hogy miért? A közelgő Prometheus így is kimerítette, a hype nagy volt a film körül, de most bejelentette a film második részének tervét.
 

Eddig is tudtuk, hogy Ridley Scott tervez folytatást a Prometheus-hoz, ám a The Playlist híre szerint a rendező konkrétan azt szeretné, ha ez lehetne a következő filmje - feltehetően rögtön a The Counselor után. Ez utóbbiról mostanában sokat lehetett hallani, hiszen az ősszel induló produkcióhoz sorra szerződtek le a nagy nevek (Michael Fassbender, Brad Pitt, Javier Bardem, Cameron Diaz), így nem valószínű, hogy a Cormac McCarthy (Az út, Nem vénnek való vidék) első eredeti forgatókönyvéből készülő film elé bármi befurakodhat.

 

20120404-prometheus10.jpg

Kérdéses viszont, hogy ezután rögtön jöhet-e a Prometheus 2, mert a rendező már korábban bejelentette, hogy újra előveszi a Szárnyas fejvadász-t, emellett pedig Angelina Jolie-val is van egy közös projektje: a brit írónő, utazó és régész, Gertrude Bell életét feldolgozó film. Ha a Prometheus beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor biztosra vehető, hogy Scott zöld utat kap majd a stúdiótól az azonnali folytatáshoz.

A Prometheus megalkotásában Ridley Scottot Erich von Daniken 1968-as, magyarul A jövő emlékei című regénye inspirálta, amelyben a svájci író arról ír, hogy az ókorban távoli égitestekről jövő földönkívüliek látogattak el a Földre, addig még nem ismert technológia tudást hozva az akkor még primitív módon élő embereknek. A könyv szerint az ősi műalkotásokon szereplő űrhajósok, földönkívüliek, valamint légi-és űrjárművek ábrázolása bizonyítja az idegenek akkori jelenlétét.

 

20120404-prometheus13.jpg

 

A Prometheus-hoz hetek óta megállás nélkül jönnek ki a különböző promóciós anyagok. A legújabb vírusvideóban (lásd fent) Noomi Rapace karaktere videóüzenetben kéri Paul Weylandot, hogy támogassa a kutatását, valamint egy új plakát is kiszivárgott egyenesen Malájziából. A Prometheus egy nappal az amerikai premier előtt, június 7-én érkezik a magyar mozikba.

 

De ez még semmi! Ugyanezen a napon bejelentette a klasszikus sci-fi, a Szárnyas fejvadász folytatásának tervét is.

Jó hírünk van azoknak, akik utálják, ha egy holywoodi stúdió a nagy zsozsó reményében tehetségtelen idiótákkal folytatja a régi kultfilmjeit: az 1982-es Szárnyas fejvadász második részét az eredeti alkotópáros, Ridley Scott rendező és Hampton Fancher forgatókönyvíró készítik majd el, írja a Cinemablend. A Deadly Beastnek adott interjújában ráadásul azt is meglebegtette az Alien atyja, hogy a Blade Runner 2-ben az öreg Harrison Ford helyett inkább egy tökös női főszereplőt (talán a Prometheusban is szereplő Noomi Rapacet vagy Charlize Theront?) küldene replikánsvadászatra, az eredeti sztori után pár évvel játszódó, új történetben.

Sajnos így már sosem kapunk választ arra, hogy a whiskymámorban fetrengő replikánsvadász, Rick Deckard, tényleg maga is replikáns-e, ahogy azt a rendező korábban állította. Bár a Prometheus körüli hype-ot elnézve akár még az is lehet, hogy Ford benne lesz a folytatásban, de ezt Scott majd csak a Prometheus premierje után kezdi el promózni.

A Szárnyas fejvadász 2-re egyébként minimum 2013-ig kell várnunk: Ridley Scott előtte még leforgatja Michael Fasbenderrel a véres tollú ponyvakirály, Cormac McCarthy forgatókönyvéből a The Conselort, amiben jól kereső ügyvédek ugranak fejest a drogdílerek világába.

Az 1982-es Szárnyas fejvadász alapjául szolgáló regény, Philip K. Dick Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?-ja a 90-es években egyébként több hivatalos folytatást is kapott Dick egyik tanítványától és barátjától, K. W. Jetertől.

 

blade_runner_4.jpg

Jeter Az emberi tényező címmel folytatta a történetet, bár az ő verziója elég furán keverte a filmet és a könyvet. Deckard nála egy erdei faházba menekült a replikánsgyár gépei nélkül haldokló Rachellel (kifordítva ezzel a narrátoros moziváltozat happy endjét), ám felbukkan egy titokzatos Tyrell-unokahúg, akiről a doki a kedvenc replikánsnőjét mintázta, és a Tyrell-birodalom új örököseként visszacsábítja Deckardot a bűnös nagyvárosba. A régi ismerősök közül a mászkáló játékfigurákat szerkesztő J.F. Sebastian és az elvileg halott, Rutger hauer-fejű Roy Batty is felbukkan, de belekeveredik a történetbe a Dick-regény állathasonmásokat javító hülyéje, Isidor is. Edward James Olmos lófaszozó Gaffját viszont sajna már az első oldalon megölik.

Azt egyelőre nem tudni, Ridley Scotték felhasználják-e ezt a hivatalos regényt és a két folytatását (Blade Runner 3: Replicant Night, Blade Runner 4: Eye and Talon) az új filmhez, vagy teljesen új sztorit írtak.

Az mindenesetre tény, hogy Ridley Scotték 82-ben zseniálisan konvertálták át akciódús, ugyanakkor művészi scifi-noir-disztópiába az eredetileg a vallás elgépiesedése és az állathasonmásokkal megváltott örök élet(?) köré felépített Dick-regényt. A film hangulata ma is mellbe vágja a nézőt, a lebegő autókkal és neonfényekkel zsúfolt, esőáztatta metropolisz képei Vangelis zenéjével halhatatlan mestermű.

 

 


 

Ráadásul a látványos külsőségek mellett az emberek és a gépek kapcsolata is legalább ilyen hangsúlyos. A főszereplő Deckardban például alig maradt valami emberi. Ő a rendőrség érzelemmentes replikánsvadásza, aki sosem csinálna lelkiismereti ügyet abból, ha utólag kiderülne, véletlenül egy embert lőtt le. Magánélete nincs, többnyire whiskymámorban fetreng a legénylakásán és unikornisokkal álmodik.

Az üldözött replikánsok viszont mindannyian érzelmektől túlfűtött, esendő ösztönemberek, Zhora (Joanna Cassidy) a showbizniszben meztelenkedik táncoslányként, Pris (Daryl Hannah) eleve a katonaságnak legyártott robotkurva, Kowalski (Brion James) az aberráltak torz vigyorával kínozza a dokit a hűtőkamrában, a teremtőjét meggyilkoló Roy (Rutger Hauer) pedig hiába tudja, hogy a replikánsok az űrkolóniák eldobható luxuscikkei, és csak annyit számítanak az embereknek, mint „a könnyek az esőben” (lásd a forgatáson rögtönzött monológját), utolsó üzemképes perceiben megmenti Deckard életét, pedig meg is ölhette volna.

A ki az ember és ki a gép?-kérdést a rendező azzal fokozta a végsőkig, hogy a produceri nyomásra elkészített happy endet kidobta a későbbi változatokból és berakta helyette a jól ismert lezárást: Deckard maga is replikáns (Edward James Olmos azért rak a lakása elé egy origami-egyszarvút, mert ismeri a fejvadász Dr. Tyrell által beprogramozott unikornisos álmát).

Nem kis tények, mostanában Scott el van halmozva minden jóval. Te mit szólsz hozzá? Szerinted Prometheus 2-re szükség lesz? Az egész csak hamis reklámfogás, ami növeli a hype-ot?

Szólj hozzá!

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.