Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Démoni csemege - Az ördög ügyvédje

2011.11.20

 

the-devil-s-advocate-the-devils-advocate-4350474-697-286.jpg

 

Az ördög ügyvédje

The Devil's Advocate

színes, amerikai thriller, 144 perc, 1997 , 16 éven felülieknek ajánljuk!

rendező: Taylor Hackford
író: Andrew Neiderman
forgatókönyvíró: Jonathan Lemkin, Tony Gilroy
zeneszerző: James Newton Howard
operatőr: Andrzej Bartkowiak
vágó: Mark Warner

szereplő(k):
Keanu Reeves (Kevin Lomax)
Al Pacino (John Milton)
Charlize Theron (Mary Ann Lomax)
Jeffrey Jones (Eddie Barzoon)
Judith Ivey (Mrs. Lomax)
Connie Nielsen (Christabella)
Craig T. Nelson (Alexander Cullen)

Tamara Tunie (Jackie Heath) 

 

Démoni hatású, egyedi filmcsemege. Az utolsó pillanatokig meglepetésekkel szolgál az utóbbi évek egyik műfajteremtő filmje. Kevin Lomax, a sikeres védőügyvéd egyetlen pert sem veszített még életében, mert szinte hipnotikus erővel bírja rá az esküdteket, hogy mentsék fel ügyfeleit. De nemcsak a tárgyalóteremben, hanem a magánéletében is szerencsés, elbűvölő feleségével, Mary Annel az oldalán. De semmi sem tarthat örökké. Egy napon betoppan hozzá egy tekintélyes New York-i jogi cég megbízottja és közli vele, hogy felettesei felfigyeltek hihetetlen teljesítményére és szeretnék a cég munkatársai között látni. Feleségével New Yorkba utazik, ahol hamarosan megismerkedik a cég titokzatos vezetőjével, John Miltonnal is. A nagyravágyó Kevin nem bír ellenállni a kísértésnek és elfogadja Milton ragyogó ajánlatát. Új főnöke életmódja, hatalma és a körülötte lebegő érzéki női figurák kibillentik egyensúlyából. Azonban amikor sztárügyvédként belekóstol a hatalomba, valami megváltozik benne. A győzelem megszállottjává válik és többé semmi más nem érdekli. Nem figyel felesége baljóslatú látomásaira, aki egyre furcsább dolgokat tapasztal és megérzi, hogy súlyos árat kell fizetniük a csillogó előnyökért. Kevin egyre nehezebb tárgyalótermi megmérettetéseken esik át. Mindene a diadal, de elkezd félni. A földi pokol kapujában Milton vár rá.

 

the-devil-s-advocate-the-devils-advocate-4350442-1600-1083.jpg

Nehéz volt hozzákezdenem egy ilyen komoly film elemzéséhez. De csak sikerült, méghozzá a film másodszori megnézésére.
Amikor először elkezdtem, azt gondoltam, nem lesz ennyire komoly, ennyire démoni és hatásos. Taylor Hackford azonban annyira mesterien rakta össze ezt a szinte tökéletes thrillert, hogy kénytelen vagyok azt mondani: ez az utóbbi évek talán legjobb filmje ebben a műfajban. Nem hiába, kevés film van, ami ilyen témát dolgoz fel, még kevesebb, ami ily közelről mutatja meg a Sátánt. Természetesen ehhez Al Pacino ördögi színjátéka tett hozzá a legtöbbet.
Tehát egy olyan thrillerrel állunk szemben, ami egy különleges szemszögből, ám hétköznapi témát dolgoz fel. Hogy miért hétköznapi? Minden nap találkozunk a Sátán veszedelmeivel, csábításaival, kísértéseivel. Számtalanszor bűnözünk a hét minden napján. Kis apró bűnök, azonban a Sátánnak ez már elég, hogy szemünkbe nevessen és tökéletes nyugodtsággal azt mondja, hogy: „Ó, kérlek, hívj csak papának!” Legyünk jóban, és bűnözz minden nap. Persze én adok neked cserébe gazdagságot, pompát, hírnevet, csak légy az enyém! „Leginkább a hiúságot kedvelem.” És már nevet.

devilsavoc.jpg


Al Pacino remekül mutatta be Sátánt, ahogy szépen lassan beleférkőzik Lomax életébe (ahogyan a valóságban a mi életünkbe). Kényelmes, gazdag házat ad neki, fizeti a bérét, gazdaggá, nagymenővé, híressé teszi. Persze az ifjú ügyvéd mindent megtesz Miltonnak. Amit csak kér.
A józan feleség, Mary Ann hamar rájön a dologra, hogy mire megy ki a játék. Milton ezért megőrjíti a lányt, aki végül öngyilkos lesz. Ez is olyasmi dolog, ami megtörténik velünk a nap bármely szakában. Sátán ezernyi próbát tesz elénk, s mi talán mindegyiken megbukunk. Ha pedig megbukunk, egyre lejjebb kerülünk azon az úton, ami egy rettenetes helyre vezet, amit úgy neveznek: pokol. Mary Ann Lomax is ide került, a saját lelke poklába. Talán nevezhetnénk ezt depressziónak, meghabarodottságnak, hallucinációnak, satöbbi.
Mary Ann tudott és ezt Milton megbosszulta. Megerőszakolta a lányt, ami után már biztos volt: meghabarodott. Ezután már egyenes út volt az öngyilkosságig. És a Sátán véghezvitte azt, amit akart.
Gonosz dolgok ezek, nem szabad (vagy nem érdemes) foglalkoznunk vele. Ezt mondjuk mi, hétköznapi, rohanó emberek. Pedig tévedünk.
Egy olyan dolog ez, ami talán nagyon megosztott az emberek körében. Leggyakoribb kérdés talán az, hogy létezik-e Sátán és hogy akkor milyen formában? Vagy létezik-e a pokol? És ha létezik, akkor halál után oda jutunk-e vagy csak az Ítéletkor? Isten felhőn érkezik a Földre és a Jókat felragadtatja magával a Mennyek Városába, a Gonoszak pedig Sátánnal együtt 1000 évig a Föld kopár sivatagában vándorolnak? Mikor pedig letelik ez az ezer esztendő, Isten kénköves tüzet bocsát a Gonoszakra, így eltörölve az összes bűnt ebből a világegyetmből? Ezek elgondolkodtató kérdések elgondolkodtató válaszokkal. A válasz persze Te magad kell, hogy adjad, Teneked kell választani a Jó és a Rossz közül. Ez nem egy film, ez a valóság. Ez a Te életed, és Te döntöd el, hogy a Sátán által kínált gazdag ám becstelen életet, vagy az Isten által kínált, szerény, de jó életet válaszd!
Kevin Lomax John Milton pompáját választotta. A gazdagságot, a hírnevet. És ez tönkretette a családját. És a végén, mikor ki akart szállni az egészből, már csak az öngyilkosságot választhatta. Mi is, amikor egymás után tudatosan követjük el a rengeteg ostobaságot, akk
or a végén már nagyon nehezen tudunk kimászni belőle (nem kell kicsi dolgokra gondolni: kábítószerezés, alkoholizmus, vagy cigaretta). Pontosan ezért nem szabad azt gondolni, hogy Majd ha nem tetszik kiszállok. Mert akkor már késő. Nem tudsz kiszállni a száguldó hullámvasútból, hacsak össze nem töröd magad. És míg újra felállsz, már rengeteg mindent elszalasztottál… Az élet rendkívül nehéz dolog. Ha nem vagy tisztában azzal, hogy mit csinálsz, akkor elronthatod életed!

kinopoiskru-devil_27s-advocate_2c-the-1116068.jpg


Nem akartam itt lelki prédikációkat írni, hiszen ez egy filmkritika. A témát már eléggé kibeszéltem, tehát már csak a filmet kell kielemeznem. Azt gondolom, mint film, eléggé jól megállja a helyét. Hatásosan mutatja be a furcsaságokat a Lomax-ház körül, ráadásul az elég jól belevitt horror is remekül szerepelt. Ez a hideg horror Mary Ann szálán futó eseményeknél volt jelen (amikor felfedezi a kisfiút), de Eddie halálánál is. A hangeffektusok is rátettek egy lapáttal. Tehát erről az oldalról egy elég profi horror, csakhogy nagyobb részt ez egy thriller és a főszereplő Kevin Lomax. Keanu Reeves, mint Kevin Lomax, szerintem tökéletes választás volt, bár a magyar hangjával egyáltalán nem vagyok elégedett. Okos, elegáns, magabiztos ügyvéd. És ott van a Gonosz. „Sátán? Hívj csak papának!” Al Pacino remek játéka magával ragadta a nézőt. A magyar hangja egyszerűen tökéletes. A könnyed nevetése, amely azt sugallja, én vagyok a végzeted, úgysem tudsz túljutni rajtam. Charlize Theront a legszebb színésznőnek tartom, s erre a szerepre talán ő volt a legjobb választás. Kicsit törékeny, magányos alkat.

Ez a film, amely szerény véleményem szerint az 1997-es év legjobb mozija, aratott nálam, befurakodta magát a kedvenc filmjeim közé. Elgondolkodtató, megmozgató, rideg. Talán azt kell, hogy mondjam, jobban érdemelt volna ez a film Oscart, mint a Titanic, mely mondanivaló nélkül kapta meg az arany szobrocskát. Reeves, Pacino és Theron. A fantasztikus hámas megalkotta azt a filmet, amely után kénytelenek vagyunk a saját életünkbe is belekukkantani, hogy:
Nálunk minden rendben van?

 

 

pacino.jpg

pactar_con_el_diablo_1997_2.jpg